- ENG
- FRA
Dr. DOBRUSZKES Frédéric
Frédéric Dobruszkes (PhD) is a transport geographer. His research is on airline network geography, aviation liberalisation, high-speed rail/rail competition, urban transport policy and the relationships between aircraft noise, politics and social-spatial patterns.
Domain of activity
- FNRS Research Associate at Free University of Brussels (ULB-DGES-IGEAT)
- Head of the Inter-University Centre for Mobility Studies (CIEM, Brussels) and its Postgraduate Degree in Transport and Logistics
- Part-time lecturer at the Université libre de Bruxelles (ULB)
- Chair of the International Geographical Union’s Commission on Transport and Geography
- Member of Belgian National Committee for Geography
- Vice-chair of the Brussels Regional Commission of Mobility
Education
TOUR-F-407 - Tourisme, transports et environnement (part) (Sciences-DGES, ENVI/TOUR)
MSTL-F-601 - Géographie des transports & localisation des activités économiques (part) (Sciences-DGES, GEOG/MSTL)
MSTL-F-606 - Transports, énergie et environnement (part) (Sciences-DGES, MSTL)
MSTL-F-611 - Module transversal (Sciences-DGES, MSTL)
Publications (liste complète)
BOOKS:
- Dobruszkes F. (2008), Libéralisation et desserte des territoires : le cas du transport aérien européen, Peter Lang, coll. Action publique, 285 p.
- Macharis C., Dobruszkes F., Hubert M. (Eds) (2014), Mobilité et logistique à Bruxelles, VUBPRESS Brussels University Press, 217 p.
- Macharis C., Dobruszkes F., Hubert M. (Eds) (2014), Mobiliteit en logistiek in Brussel, VUBPRESS Brussels University Press, 223 p.
- Graham A., Dobruszkes F. (Eds) (2019), Air Transport: A Tourism Perspective, Elsevier.
CHAPTERS:
- Dobruszkes F. et Rouyet Y. (2002), « Le mythe du développement économique induit par les grandes infrastructures de transports », Le développement durable des territoires, p. 85-90, livre édité par Ch. Vandermotten, Bruxelles, éd. de l’Université de Bruxelles.
- Dobruszkes F. (2004), « Le positionnement de la Jonction Nord – Midi face à l’évolution régionale bruxelloise », in Jaumain S. (éd.), Bruxelles et la Jonction Nord – Midi, p. 207-218, Bruxelles, Archives de la ville de Bruxelles.
- Dobruszkes F. (2005), « La recomposition de l’offre aérienne en ex-Yougoslavie », in Sanguin A.-L., Cattaruzza A. et Chaveneau - Le Brun E. (dir.), L'ex-Yougoslavie dix ans après Dayton — De nouveaux États entre déchirements communautaires et intégration européenne, Paris, L’Harmattan, 263 p., p. 164-175.
- Dobruszkes F. (2005), « Déplacements et effets de la distance ou du temps : pour une prise en compte des surdéterminants sociaux », in Montulet B. et al. (dir.), Mobilités et temporalité, Bruxelles, Facultés universitaires Saint-Louis, coll. Travaux et Recherches, n°51, p. 67-88.
- Dobruszkes F. (2007), « Les nuisances aériennes à Bruxelles : dispersion des nuisances, concentration de la contestation ? », in Cornut P., Bauler T., Zaccai E. (éd.), Environnement et inégalités sociales, Éditions de l'Université de Bruxelles, collection "Développement durable des territoires", p. 95-108.
- Dobruszkes F. (2007), « Les obligations de services publics aériens en Europe, où l’intervention résiduelle des États face au libre marché », in Faure A. & Négrier E. (dir.), Critiques de la territorialisation – Les politiques publiques à l’épreuve de l’action locale, Paris, L’Harmattan, coll. Logiques politiques, p. 93-103.
- Dobruszkes F. (2009), « Les quartiers de bureaux face aux problèmes de mobilité », in Dessouroux C. et Puissant J., Bruxelles, ses employés, ses bureaux, p. 209-215.
- Dobruszkes F. (2009), « Religions et pratiques de mobilité. L’impact du clivage confessionnel sur la mobilité quotidienne : l’exemple des étudiants bruxellois », in Fumey G., Varlet J., Zembri P. (éd.), Mobilités contemporaines. Approches géoculturelles des transports, Paris, Ellipses, p. 105-115.
- Givoni M., Dobruszkes F. Lugo I. (2012), Uncovering the Real Potential for Air-Rail Substitution - An Exploratory Analysis, in Inderwildi O., King D. (eds), Energy, Transport, & the Environment, Addressing the Sustainable Mobility Paradigm, Springer, p. 495-512.
- Contribution à Jaumain S. et al. (dir.) (2013), Dictionnaire de Bruxelles, Bruxelles, Prosopon : rédaction de 69 rubriques relatives à chacune des stations du métro bruxellois.
- Dobruszkes F., Givoni M. (2013), Competition, integration, substitution: Myths and realities concerning the relationship between high-speed rail and air transport in Europe, in Budd L., Griggs S., Howarth D. (Eds), Sustainable Aviation Futures, Emerald, p. 175-197.
- Dobruszkes F., (2014), Entre libre marché, retrait de l’État et impacts environnementaux : la desserte internationale de Bruxelles, in Macharis C., Dobruszkes F., Hubert M. (Eds) (2014), Mobilité et logistique à Bruxelles, VUBPRESS Brussels University Press, pp. 109-131.
- Dobruszkes F. (2014), Geographies of European air transport, in Andrew Goetz and Lucy Budd (Eds), Geographies of Air Transport, Ashgate, pp. 168-186.
- Dobruszkes F., Givoni M., Dehon C. (2017), Assessing the competition between high-speed rail and airlines: A critical perspective, in Daniel Albalate and Germà Bel (Eds), Evaluating High-Speed Rail: Interdisciplinary perspectives, Routledge, pp. 159–174.
- Dobruszkes F., Ramos-Pérez D., Decroly J.-M. (2019), Reasons for Flying, in Graham A. & Dobruszkes F. (Eds), Air Transport: A Tourism Perspective, Elsevier, pp. 23-39.
- Ramos-Pérez D., Dobruszkes F. (2019), The End of European Charter Airlines: Myths and Realities, in Graham A. & Dobruszkes F. (Eds), Air Transport: A Tourism Perspective, Elsevier, 143-162.
- Dobruszkes F., Moyano A. (2021), The Geography of Rail Transport, in Roger Vickerman (Eds), International Encyclopedia of Transportation, vol. 5, UK: Elsevier Ltd, pp. 427-436
- Dobruszkes F. (2022), Between unsupported assertions and black boxes: highlighting gaps in knowledge on low-cost air travel, in Weiqiang Lin and Jean-Baptiste Fretigny (Eds), Low-Cost Aviation: Society, Culture and Environment, 19-34.
ARTICLES:
- DOBRUSZKES F., MARISSAL P. (1995), La problématique des déplacements à Bruxelles, Revue Belge de Géographie 118(3), pp. 133-153.
- DOBRUSZKES F. (1998), Pour la mise en œuvre de CityBus dans le centre de Bruxelles, Revue Belge de Géographie 63(1), pp. 71-84.
- DE BORMAN L., DOBRUSZKES F., MARISSAL P. (2001), Analyse socio-spatiale du lieu de résidence des élus communaux à Bruxelles, Belgeo 1, pp. 63-76.
- DOBRUSZKES F. (2001), Multimodalité TGV – avion : considérations sur le cas de Bruxelles, Belgeo 2001(4), pp. 335-350.
- DOBRUSZKES F., MARISSAL P. (2002), Réflexions sur l’usage des modèles dans les études de transports et les sciences sociales, Recherche Transports et Sécurité 74, pp. 2-25.
- DOBRUSZKES F., DUQUENNE T. (2004), Métro ou tramway ? De l’effet des densités de population et des répartitions modales à Bruxelles, Recherche Transports et Sécurité 85, pp. 221-240.
- DOBRUSZKES F. (2005), Compagnies low-cost européennes et aéroports secondaires : quelles dépendances pour quel développement régional ?, Les Cahiers Scientifiques du Transport 47, p. 39-59.
- DOBRUSZKES F. (2005), L’idée d’un ‘ensemble méditerranéen’ à l’épreuve de l’offre aérienne voyageurs, Revue de l’Économie Méridionale 53(209-210), p. 17-27.
- DOBRUSZKES F., VANDERMOTTEN C. (2006), Éléments pour une géographie des clivages philosophiques à Bruxelles, L’Espace Géographique 36(1), p. 31-43.
- DOBRUSZKES F. (2006), An analysis of European low-cost airlines and their networks, Journal of Transport Geography 14(4), p. 249-264.
- DOBRUSZKES F. (2007), A few comments on the text: ‘Can economic instruments regulate noise pollution in locations near airports?’, Brussels Studies 12, p. 5-9.
- DOBRUSZKES F. (2007), Air transport public service obligations in face of liberalisation of the European sky, European Union Review 12(1-2), p. 105-125.
- DOBRUSZKES F. (2007), Une géographie des services publics aériens en Europe et en France, L’Espace Géographique, 37(4), p. 320-336.
- DOBRUSZKES F., MWANZA H. (2007), Marginalisation et dépendance aérienne de l’Afrique sub-saharienne, Belgeo 2007-2, p. 203-226.
- DOBRUSZKES F., FOURNEAU Y. (2007), The direct cost and geography of Brussels mass transport’s operating delays, Brussels Studies 7, p. 1-19.
- DOBRUSZKES F. (2008), Éléments pour une géographie sociale de la contestation des nuisances aériennes à Bruxelles, Espace, populations, sociétés 2008-1, p. 145-157.
- DOBRUSZKES F., COURTOIS X. (2008), De l'intérêt des SAE pour l'analyse géographique des performances du transport collectif : aspects méthodologiques et application à Bruxelles, Recherche, Transports et Sécurité 98, p. 39-51.
- COURTOIS X., DOBRUSZKES F. (2008), The (in)efficiency of trams and buses in Brussels: a fine geographical analysis, Brussels Studies 20, p. 1-24.
- HUBERT M., DOBRUSZKES F., MACHARIS C. (2008), Mobility to and from, around and about Brussels, Brussels Studies, p. 1-14.
- DOBRUSZKES F. (2009), La prise des participations de compagnies aériennes dans de plus petites compagnies : quels impacts sur la géographie des réseaux aériens ?, Mappemonde 93, p. 1-19.
- DOBRUSZKES F. (2009), Does liberalisation of air transport imply increasing competition? Lessons from the European case, Transport Policy 16(1), p. 29-39.
- DOBRUSZKES F. (2009), New Europe, new low-cost air services, Journal of Transport Geography 17(6), p. 423-432.
- DOBRUSZKES F. (2009), Systèmes urbains, économie régionale, stratégies d’acteurs et desserte aérienne européenne : une analyse empirique, Cahiers Scientifiques du Transport 56, p. 9-36.
- DOBRUSZKES F. (2009), Élargissement européen et réseaux aériens à bas prix. À la conquête de l'Est ou de l'Ouest ?, Bulletin de l'Association de géographes français 2009-4, p. 459-471.
- Dobruszkes F., Rérat P. (2010), Entre position dans le système-monde et stratégies des compagnies aériennes : une comparaison de la desserte aérienne de Bruxelles et Zurich, Géo-Regards 3, p. 55-71.
- Dobruszkes F. (2010), Baptiser un grand équipement urbain : pratiques et enjeux autour du nom des stations de métro à Bruxelles, Belgeo 2010-1-2, p. 229-240.
- Dobruszkes F., Lennert M., Van Hamme G. (2011), An analysis of the determinants of air traffic volume for European metropolitan areas, Journal of Transport Geography 19(4), p. 755-762.
- Dobruszkes F. (2011), High-speed rail and air transport competition in Western Europe: A supply-oriented perspective, Transport Policy 18(6), p. 870-879.
- Dobruszkes F., Van Hamme G. (2011), The impact of the current economic crisis on the geography of air traffic volumes: An empirical analysis, Journal of Transport Geography 19(6), 1387-1398.
- Dobruszkes F., Hubert M., Laporte F., Veiders C. (2011), Réorganisation d’un réseau de transport collectif urbain, ruptures de charge et mobilités éprouvantes : l'expérience bruxelloise, Articulo - Journal of Urban Research 7, 1-16, http://articulo.revues.org/1844.
- Lebrun K., Dobruszkes F. (2012), Des nouvelles gares RER pour Bruxelles ? Enjeux, méthodes et contraintes, Brussels Studies 56.
- Dobruszkes F. (2012), Stimulating or frustrating research? Transport geography and (un)available data, Belgeo 2012-1&2.
- Dobruszkes F. (2013), The geography of European low-cost airline networks: A contemporary analysis, Journal of Transport Geography 28, 75-88.
- De Witte A., Hollevoet J., Dobruszkes F., Hubert M., Macharis C. (2013), Linking modal choice to motility: a comprehensive review, Transportation research. Part A: Policy and practice 49, 329-341.
- Dobruszkes F., Mondou V. (2013), Aviation liberalization as a means to promote international tourism: The EU–Morocco case, Journal of Air Transport Management 29, 23-34.
- Hubert M., Lebrun K., Huynen P., Dobruszkes F. (2013), La mobilité quotidienne à Bruxelles : défis, outils et chantiers prioritaires, Brussels Studies 71, 1-28.
- Givoni M., Dobruszkes F. (2013), A review of ex-post evidence for mode substitution and induced demand following the introduction of High-Speed Rail, Transport Reviews 33(6), 720-742.
- Burghouwt G., Dobruszkes F. (2014), The (mis)fortunes of exceeding a small local air market: Comparing Amsterdam and Brussels, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie 105(5), 604–621.
- Dobruszkes F., Dehon C., Givoni M. (2014), Does European high-speed rail affect the current level of air services? An EU-wide analysis, Transportation Research Part A: Policy and Practice 69, 461-475.
- Delaplace M., Dobruszkes F. (2015), From low-cost airlines to low-cost high-speed rail? The French case, Transport Policy 38, 73-85.
- Dobruszkes F., Graham A. (2016), Air transport liberalisation and airline network dynamics: Investigating the complex relationships, Journal of Transport Geography 50, 1-3.
- Dobruszkes F., Mondou V., Ghedira A. (2016), Assessing the impacts of aviation liberalisation on tourism: Some methodological considerations derived from the Moroccan and Tunisian cases, Journal of Transport Geography 50, 115-127.
- Berroir S., Cattan N., Dobruszkes f., Guérois M., Paulus F., Vacchiani-Marcuzzo C. (2017), Les systèmes urbains français : une approche relationnelle, Cybergeo: European Journal of Geography (online).
- Dobruszkes F., Givoni M., Vowles T. (2017), Hello major airports, goodbye regional airports? Recent changes in European and US low-cost airline airport choice, Journal of Air Transport Management 59, 50–62.
- Koo T., Lim C., Dobruszkes F. (2017), Circular Causality in Aviation and Tourism Demand, Annals of Tourism Research 67, 67–77.
- Dobruszkes F., Peeters D. (2017), Where do planes fly past overhead? Determining departure and arrival routes from radar traces, Applied Geography 89, 173-183.
- Moyano A., Dobruszkes F. (2017), Mind the services! High-speed rail cities bypassed by high-speed trains, Case Studies on Transport Policy 5(4), 537-548.
- Riziki Mulumba J., Dobruszkes F., Mwanza Wa Mwanza H. (2017), Pays en voie de développement et qualité de service d’une nouvelle compagnie d’aviation : le cas de Congo Airways, Les Cahiers Scientifiques du Transport 72, 67-96.
- Yang H., Dobruszkes F., Wang J., Dijst M., Witte P. (2018), Comparing China's urban systems in high-speed railway and airline networks, Journal of Transport Geography 68, 233–244.
- Dobruszkes F. (2019), Air services at risk: The threat of a hard Brexit at the airport level, Environment and Planning A: Economy and Space 51(1), 3-7.
- Dobruszkes F., Wang J. (2019), Developing a low-cost airline in a semi-protected regime: Comparing China to Europe and the US, Journal of Transport Geography 77, 48–58.
- Dobruszkes F. (2019), Why do planes not fly the shortest routes? A review, Applied Geography 109, 102033.
- Dobruszkes F., Peeters D. (2019), The magnitude of detours faced by commercial flights: A global assessment, Journal of Transport Geography 79, 102465.
- Albayrak M. B. K., Özcan İ. Ç., Can R., Dobruszkes F. (2020), The determinants of air passenger traffic of Turkish airports, Journal of Air Transport Management 86, 101818.
- Charlier J., Dobruszkes F. (2020), Between external forces and internal factors: The geography of domestic airline services in South Africa, Journal of Transport Geography 87, 102795, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102795
- Dobruszkes F., Efthymiou M. (2020), When environmental indicators are not neutral: Assessing aircraft noise assessment in Europe, Journal of Air Transport Management 88, 101861, https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.101861
- Dobruszkes F. (2021), A global business? Mapping the densest passenger airline routes, Journal of Transport Geography 92, 102941, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102941
- Dobruszkes F., Grippa T., Hanaoka S., Loko Y., Redondi R., Redondi T., Wang J. (2021), Multiple-airport systems: The (re)development of older airports in view of noise pollution issues, Transport Policy 114, 298–311, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.10.013
- Dobruszkes F., Chen C.-L., Moyano A., Plagliara F., Endemann P. (2022), Is high-speed rail socially exclusive? An evidence-based worldwide analysis, Travel Behaviour and Society 26, 96–107, https://doi.org/10.1016/j.tbs.2021.09.009
- Dobruszkes F., Vandermotten C. (2022), Do scale and the type of markets matter? Revisiting the determinants of passenger air services worldwide, Journal of Air Transport Management 99, 102178, https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2021.102178
- Kębłowski K., Dobruszkes F., Boussauw K. (2022), Moving past sustainable transport studies: Towards a critical perspective on urban transport, Transportation Research Part A 159, 74–83, https://doi.org/10.1016/j.tra.2022.02.008
- Dobruszkes F., Decroly J.-M., Suau-Sanchez P. (2022), The monthly rhythms of aviation: A global analysis of passenger air service seasonality, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives 14, 100582, 1–16, https://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100582
- Grippa T., Dobruszkes F. (2022), You’re Surrounded! Measuring the Enclosure of Airports in Urban Areas, The Professional Geographer (in press), https://doi.org/10.1080/00330124.2022.2081226
- Dobruszkes F., Ibrahim C. (2022), “High fuel efficiency is good for the environment”: Balancing gains in fuel efficiency against trends in absolute consumption in the passenger aviation sector, International Journal of Sustainable Transportation (in press), https://doi.org/10.1080/15568318.2022.2106463
- Dobruszkes F., Mattioli G., Mathieu L. (2022), Banning super short-haul flights: Environmental evidence or political turbulence?, Journal of Transport Geography 104, 103457, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103457

Function(s)
Chercheur, Enseignant
CV
Unit(s)
Contact
Localisation:
Campus du Solbosch
Bâtiment D - 6e niveau - local DC6.216
Avenue Depage, 1050 Bruxelles
Tram 25/94, bus 71/72 (arrêt ULB)
Courrier:
ULB CP 130/03
Avenue F.D. Roosevelt, 50
1050 Bruxelles
Tel: +32 2 650 68 24
Fax: +32 2 650 68 30
Email: frederic.dobruszkes@ ...